ORIZONTAL : 1) 1880, când geniul poeziei româneşti publică doar o singură poezie şi aceea dedicată celei mai scumpe fiinţe,mamei sale Raluca Eminovici Elegia are o expresivitate delicată încă din primele versuri: O, mamă, dulce mamă, din negură de vremi / Pe... de frunze la tine tu mă chemi. 2) Chipul mamei e păstrat ca un simbol al dragostei ideale, ca o supremă consolare, asociind-o cu veşnicia: De-a pururea aproape vei fi de sânul meu / ... va plânge apa, noi vom dormi mereu – Depresiunea provocată de dispariţia mamei face să vibreze profunda sa afecţiune: Se scutură salcâmii de toamnă şi de vânt, / Se bat încet din... , îngână glasul tău. 3) Poetul priveşte moartea cu seninătate: Iar dacă împreună va fi ca să murim, / Să nu ne ducă-n... zidiri de ţinţirim (masc.) – Fără mână! 4) Rece! – În plus! – Posezi. 5) Limită între viaţă şi moarte, retrăită de poet în anul zbuciumat al apariţieipoeziei (fig.) – Frecvent. 6) A exprima, de exemplu, sentimentul iubirii în aspiraţiile lui nemărginite – Poezia Iubind... taină – Element de compunere însemnând „pe deplin”. 7) Mamă (arh.) – Primele vocale – Întâmplare zguduitoare, precum moartea mamei poetului (pl.). 8) Gigant, cum este Eminescu în spiritualitatea românească (fig.) – Recitare de versuri în timpul colindului. 9) La capul meu cu grijă tu ramura s-o-ngropi, / ... ei să cadă a ochilor tăi stropi – Învăţământ (abr.). 10) Stau în faţă! – Poetul îşi roagă mama să-i îndeplinească dorinţa cea din urmă: Când voi muri, iubito, la creştet să nu-mi... ; / Din teiul sfânt şi dulce o ramură să frângi – Înfiorare! 11) Studii asupra creaţiei eminesciene, cel mai bogat material despre clasicii noştri – Când voi... , iubito, la creşted să nu-mi plângi. 12) A studia şi reţine versurile lui Eminescu cu nuanţări semantice pline de farmec şi inedit – Spiritul mamei este regăsit în salcâmi: Se bat... din ramuri, îngână glasul tău.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
1
|
||||||||||||
2
|
||||||||||||
3
|
||||||||||||
4
|
S
|
|||||||||||
5
|
||||||||||||
6
|
||||||||||||
7
|
||||||||||||
8
|
||||||||||||
9
|
||||||||||||
10
|
||||||||||||
11
|
||||||||||||
12
|
Dicţionar:
RMN, IMA.
Consultarea textului
Pe freamatul de frunze la tine tu ma chemi;
Deasupra criptei negre a sfantului mormant
Se scutura salcamii de toamna si de vant,
Se bat incet din ramuri, ingana glasul tau…
Mereu se vor tot bate, tu vei dormi mereu.
Din teiul sfant si dulce o ramura sa frangi,
La capul meu cu grija tu ramura s-o-ngropi,
Asupra ei sa cada a ochilor tai stropi;
Simti-o-voi odata umbrind mormantul meu…
Mereu va creste umbra-i, eu voi dormi mereu.
Iar daca impreuna va fi ca sa murim,
Sa nu ne duca-n triste zidiri de tintirim,
Mormantul sa ni-l sape la margine de rau,
Ne puna-n incaperea aceluiasi sicriu;
De-a pururea aproape vei fi de sanul meu…
Mereu va plange apa, noi vom dormi mereu.
Sa nu ne duca-n triste zidiri de tintirim,
Mormantul sa ni-l sape la margine de rau,
Ne puna-n incaperea aceluiasi sicriu;
De-a pururea aproape vei fi de sanul meu…
Mereu va plange apa, noi vom dormi mereu.
Poezia are trei
strofe iar dintre acestea doar in prima este evocata imaginea mamei, celelalte
fiind adresate iubitei pe care poetul o indeamna sa nu planga la crestetul sau
de va muri inainte, si pe care si-ar dori-o alaturi, in "incaperea
aceluiasi sicriu'", de va fi sa moara impreuna. Asocierea celor doua
fiinte atat de importante pentru sufletul poetului, mama plecata demult, dar
careia pare a-i auzi chemarea de dincolo de mormant, iubita care ii este in
viata alaturi, dar de care n-ar vrea sa se desparta nici in moarte, comunica
sentimentul romantic al aspiratiei de retragere dim zbuciumul si zgomotul
lumii, in linistea desavarsita a vesnicului somn. Sentimentul "dorului de
moarte" e intalnit si in alte poezii eminesciene ("Mai am un singur
dor'"cu multele sale variante), este vazut de poet ca o reintoarcere in
sanul naturii. Se regasesc in versurile acestei poezii salcamii, teiul sfant,
murmurul apei raului pe al carui mal doreste a fi ingropat. Poezia"O, mama..." poate fi
considerata chintesenta imaginatiei creatoare eminesciene, dar si a atitudinii
ce-l apropie, intr-un fel, de ciobanasul mioritic prin seninatatea cu care
priveste moartea. Repetarea, ca un lait -motiv obsedant a cuvantului
"mereu", sau forma sinonimica a acestuia"de-a pururi",
comunica oricarui cititor o puternica traire a dorintei de liniste eterna.
Solutia careului: O calarire in zori
S | A | R | U | T | A | R | I |
1
|
D | I | N |
A | M | O | R |
1
|
R | E | V | A | R | S | A |
N | A | Z | 1 | C | I | N | I | C | A |
1
|
S |
U | N | 1 | T | A | P | 1 | T | 1 | G | A | T |
1 | T | A | I | N | I | C | 1 | V | A | L | E |
P | I | E | P | T | 1 | I | J | A | 1 | B | 1 |
A | 1 | R | A | 1 | F | R | U | N | T | E | A |
S | A | U | 1 | F | I | I | N | T | E | = | R |
A | T | 1 | P | L | O | P | I | 1 | Z | P | U |
R | A | R | E | O | R | I | 1 | P | A | U | N |
E | C | O | U | R | I | 1 | P | R | U | N | C |
A | 1 | A | N | I | 1 | B | O | A | R | E | A |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu